کنسرت-نمایش سی

پروژه‌ی «سی» کاری از همایون شجریان و سهراب پورناظری، بر اساس سه داستان معروف (زال و رودابه) با موضوعیت عشق، (رستم و اسفندیار) با محوریت آزادی و (رستم و سهراب) با محوریت تقابل عشق و میهن،  از مجموعه داستان‌های شاهنامه فردوسی، مردادماه سال 6931 به مدت 03 شب در مجموعه‌ی فرهنگی-هنری کاخ سعدآباد روی صحنه رفت، آن هم در شرایطی که هر شب چهار هزار مخاطب هنردوست به تماشای آن ‌نشستند.

موسیقی این اثر برگرفته از موسیقی نواحی، سنتی و معاصر ایران است و در بخش‌هایی موسیقی کلاسیک غربی نیز شنیده می‌شود.

مدیریت این پروژه را تهمورس پورناظری برعهده داشت. از جمله مهمانان ویژه‌ی این برنامه سفیر ایران در انگلیس و سفیر انگلیس در ایران بودند.

پروژه «سی» را می‌توان پیوندی مدرن و در عین حال خلاقانه بین اجزای مختلف هنرهای نمایشی و موسیقی در ایران دانست. اجرایی که می‌توان در داخل آن خلاقیت در موسیقی، متن و اجرا را شاهد بود.

قطعا پروژه«سی» گامی بلند در جهت ارتقای هنر ایرانی و تلاش برای بازسازی هویت ملی و همچنین معرفی سنت‌های با ارزش ایرانیان است.

15کنسرت-نمایش «سی» ترکیبی است از تئاتر و موسیقی:

«سی» یک پروژه چند رسانه‌ای بر اساس مجموعه داستان‌های شاهنامه است.  قصه برای ایرانیان آشنا با شعر و ادبیات و اسطوره آشناست. داستان زال و رودابه از شنیدنی‌ترین داستان‌های شاهنامه‌است. این، داستان عشقی است که نادیده هر دو طرف را گرفتار می‌کند.

اما روی دیگر این ماجرا موسیقی ا‌ست، موسیقی سه‌تار سهراب پورناظری که شروعی ا‌ست رویایی برای کنسرت نمایش «سی»، اجرا همچنان گوش‌نواز ادامه می‌یابد و همراهی همایون شجریان شیرینی این رویا را دوچندان می‌کند.

پیوند مثال زدنی نمایش و موسیقی

کنسرت «سی» حاصل همکاری سهراب پورناظری به عنوان آهنگساز، همایون شجریان در جایگاه خواننده از یک سوی و یک گروه تئاتری از سوی دیگر است. در زمان اجرا، پیوند موسیقی و نمایش غیر قابل انکار است. نغمه ثمینی قصه فردوسی را از زاویه نگاه خود تبدیل به نمایش‌نامه کرده و علی‌اصغر دشتی، کارگردانی اجرا را برعهده دارد. صابر ابر در نقش منجم، بهرام رادان در نقش زال، سحر دولتشاهی در نقش رودابه، دلنیا آرام در نقش مادر زال، مهدی پاکدل در نقش رستم، بانیپال شومون در نقش اسفندیار و حسین صوفیان در نقش سهراب نوشته ثمینی را روی تاثیر می‌گذارد. همچنین انیمیشن در این کنسرت-نمایش به روی صحنه رفت.

روایت شخصیتهای قصه

طراحی صحنه کنسرت نمایش «سی»، متناسب با هر دو عنوانی که برای تعریف این اثر به کار گرفته شده، طراحی شده است. بنای موجود در کاخ، امکان حرکت عمودی در طراحی صحنه را فراهم کرده و سادگی صحنه فرصت رفت و آمد، چپ و راست شدن قهرمانان قصه را فراهم کرده است. انتخاب رنگ نورها و طرح‌هایی که در روی صحنه انجام می‌شود باعث توجه و جذب مخاطبان می‌شود.

بازیگران در گوشه گوشه‌ی این صحنه جای می‌گیرند، زال از پارچه‌ای سیاه آویزان می‌شود تا راه رسیدن به رودابه را طی کند و رودابه بالای بنا ایستاده و گاه سری به پیشخوان پهن صحنه می‌زند. اسفندیار و سهراب در چپ و راست انتهایی صحنه جای می‌گیرند و مادر زال و منجم بیش از باقی طول و عرض صحنه را می‌پیمایند.

جلوه رنگ و نور در صحنه

در تمامی سال‌هایی که از ورود ویدیوپروجکشن به صحنه نمایش می‌گذرد، کم‌تر کارگردانی به درستی این ابزار را به خدمت اثر خود درآورده، اما «سی» عرصه‌ای است برای عرض اندام آن‌چه می‌توان با ویدیوپروجکشن به یک اثر افزود. تغییر گاه به گاه تصاویری که به واسطه ویدیوپروجکشن روی صحنه نقش می‌بنند، تناسب آن با قصه و فضاسازی‌هایی که به این واسطه صورت می‌گیرد، همان خلاقیتی است که هر از گاهی تماشاگر را غافل‌گیر می‌کند.

صدای چنگ و تار  معجزهگر

نوای سه‌تار سهراب پورناظری، تنبور و کمانچه‌اش رویای یک شب تابستانی را برای تماشاگران «سی» جاودانه می‌کند و نوای همایون شجریان، همچون نسیمی که در شبی تابستانی از کوه‌های تهران برخواسته بر گوش‌ها می‌نشیند. معجزه موسیقی زمانی اتفاق می‌افتد که سهراب رو به تماشاگران کمانچه به دست می‌ایستد و می‌نوازد، دست خود را بالا و پایین می‌برد و عشق خود را چون جان در کالبد موسیقی می‌ریزد و با وجد خود تماشاگران و نوازندگان را هم به هیجان می‌آورد. جادوی موسیقی در صدای همایون می‌چرخد و وقتی از ظلم ظالم می‌گوید همچون اشک بر گونه‌ها می‌چکد.

رهایی رستم

قلم رویاپرداز نغمه ثمینی برای افرادی که با نوشته‌‌هایش از رویایی به کابوسی سرگردان شده‌اند آشناست.

نویسنده‌ای که قصه را با خیال و اندیشه در هم می‌تند و این بار اسطوره‌های شاهنامه را با پرسش روبه‌رو کرده است. پرسش‌هایی که ریشه در فلسفه دارد.

این بار ثمینی رستم را به معنای آزادی گرفته و زال و رودابه را والدین آزادی، کسانی که تصمیم می‌گیرند با وجود همه تهدیدها فرزند خود را به دنیا بیاورند، هرچند بد طالع و در دنیایی پر از سختی.

مردان و زنانی به روایت فردوسی

صابر ابر و مادر خیالی زال سفیدمو با بازی حساب‌شده دلنیا آرام و صدای ویژه او از بخش‌های قابل توجه این نمایش است.

رودابه که به واسطه قصه، بازی دوگانه به نمایش می‌گذارد در کنار بهرام رادان که علاوه بر جزییات نقش به لحاظ فیزیکی نیز کار سختی برعهده دارد.

صدای قوی مهدی پاکدل برای ایفای نقش رستم به یاری او می‌آید و بانیپال شومون با حرکات بدن یک اسفندیار تاریخی با ظاهری جدید به نمایش می‌گذرد و حسین صوفیان لباس سهراب به تن کرده است.

Device rotate

لطفاً برای تجربه کاربری بهتر دستگاه خود را ۹۰ درجه بچرخانید.